תלמידי הישיבות עמודי עולם -מכתב הרבי הריי"ץ לחודש אלול

עומדים אנחנו כולנו בהיכל הרחמים

 ב"ה י"ג אלול תרצ"ז.

 אל תלמידי הישיבות די בכל אתר ואתר

ד' עליהם יחיו.

בחסד א־ל עליון, עומדים אנחנו כולנו בהיכל הרחמים – חודש אלול – שהוא חדש הרחמים שבו מאירות שלש עשרה מידות הרחמים.

החדש הזה הוא חודש הרחמים, אשר בו נפתחים שערי רחמים לכל הבא לגשת אל הקדש לעבודת הבורא ב"ה בתשובה תפלה ותורה.

החודש הזה הוא האחרון משנה החולפת ועוברת מההוה אל העבר, והוא חדש של חשבון הנפש לחשוב ולהתבונן במה עברה עליו השנה, להתחרט על הלא טוב בחרטה גמורה, ולקבל על עצמו להיות זהיר על להבא בקיום המצות בהידור, לשקוד בתורה ותפלה ולהתרגל במדות טובות.

החדש הזה הוא חודש ההכנה, לקראת שנה החדשה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה בגשמיות וברוחניות.

יש ספור ארוך, מקובל מפי הוד כ"ק אבותינו רבותינו הק' זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, אודות אחת התורות אשר אמר הוד כ"ק רבנו הזקן – בעל התניא ושלחן ערוך – בשבת מברכין חדש אלול שנת תקנ"ה, מה ששמע מפי מורו ורבו הרב המגיד ממעזריטש נ"ע בשם מורנו הבעש"ט נ"ע.

ואלה דברי קודשו:

הרבי אמר לנו, מה שהוא שמע מהרבי הבעש"ט נ"ע.

כי לולא התמהמנו כי עתה שבנו זה פעמים, שבנו פעמים הם שני אופני תשובה א) תשובה כללית דראש השנה בקבלת עול מלכות שמים. ב) תשובה פרטית דיום הכיפורים לפרט חטאיו לכבסם ולטהרם. ושתי תשובות הללו תלויות בחשבון הנפש שהאדם עושה בחודש אלול. וזהו כי לולא התמהמנו. לולא אותיות אלול, לולא התמהמנו, אם האדם מתמהמה ומאריך בחשבון נפשו בחודש אלול הנה אז שבנו פעמים, כלומר לפי אופן זה תהיה העבודה בשני אופני התשובה דראש השנה ויום הכיפורים.

לולא אותיות אלול, לולא התמהמנו, אם האדם מתמהמה ומאריך בחשבון נפש ובחודש אלול הנה אז שבנו פעמים, כלומר לפי אופן זה תהיה העבודה בשני אופני התשובה דראש השנה ויום הכיפורים

 אמנם ההכנה דחודש אלול היא הכנה כללית, וצריכה להיות גם הכנה פרטית, שההכנה פרטית לעבודה דראש השנה היא בימי הסליחות בבקשת רחמים ותחנונים, כעבדים המתחננים אל אדונם בבקשת סליחה בהבנת האמת דלך ה' הצדקה ולנו בושת הפנים. וההכנה פרטית לעבודה דיום הכיפורים היא בימים שבין כסא לעשור...

  •   •  •

תלמידי הישיבות, עמודי עולם, הושלבו כאחד לשקוד בתורה ביראת שמים, כל אחד ואחד מכם יקבע לו לימוד, אשר יביאו לידי יראת שמים, וכל אחד ואחד מכם ישים לבו ודעתו להשפיע על אחיו הקרובים ומכיריו – בעלי עסקים – לקבוע עתים לתורה, ולעוררם לעשות אגודות של לימוד ברבים.

ולקראת השנה החדשה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה, הנני לברך אתכם תלמידים אהובים ויקרים, ואת הוריכם אחיכם ואחיותיכם ובני משפחתם, בתוך כלל אחינו בני ישראל, בשנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות.

והנני ידידם עוז הדורש שלומכם טובתכם והצלחתכם

אוהבכם בלי גבול ומברככם

יוסף יצחק